Thursday 10 January 2013

MERAJAKAN PELANGGAN

Raja itu rakyat, rakyat itu raja sama ertinya dengan pelanggan itu raja atau pelanggan sentiasa betul.

Malangnya berapa kerat sahaja usahawan, khasnya usahawan bangsa kita, yang mengamalkan prinsip ini. Maka usahawan kita jangan marah kalau ramai orang kita yang lebih suka berbelanja di kedai bangsa lain, khasnya bangsa Cina, yang terkenal dengan 'mesra pelanggan' mereka. 

Bukan mengatakan semua tetapi kebanyakan usahawan kita tiada atau kurang PR dalam bab 'merajakan pelanggan'. Malah ada tuanpunya kedai yang berlagak 'taukei' ini menyambut pelanggan dengan pandangan dan sapaan yang membuat pelanggan terasa begitu 'kecil' dan ingin segera   melangkah keluar. 

Seperti seorang raja yang mahukan segala keperluan dan kehendaknya dipenuhi, begitu juga pelanggan, apabila perkhidmatan yang ditawarkan tidak selari dengan wang yang dikeluarkan, pelanggan akan kecewa.  Pelanggan yang kecewa dan marah amat merbahaya kepada usahawan lebih-lebih lagi dengan adanya kemudahan internet di hujung jari seperti sekarang.

Hanya berbekalkan telefon pintar , seseorang pelanggan boleh mengambil imej kedai tersebut dan meledakkan kemarahannya melalui facebook, fanpage, blog, twitter dan sebagainya, di saat itu juga, di dalam kedai itu sendiri.

Usahawan jangan memperkecilkan kebolehan pelanggan yang mempunyai beribu-ribu malah berjuta-juta pengikut ini. Dan jangan sekali-kali lupa bahawa iklan (khasnya yang negatif) melalui mulut sebegini akan menjadi 'viral', dalam sekelip mata boleh meraih jutaan 'LIKE' daripada 'followers' nya. Bayangkan impaknya bila pengikut yang berjuta orang ini akan 'share' imej kedai beserta komen negatif mengenainya dalam status masing-masing. Tambah lagi bila  ramai pula yang menyokong dengan komen-komen yang memburukkan lagi keadaan yang sudah parah.

Makanya, jika tidak mahu kepupusan pelanggan, layanlah pelanggan seperti raja. Penuhi keperluan dan kehendaknya. Usahawan hendaklah sentiasa beringat untuk 'merajakan pelanggan' kerana tanpa pelanggan, tiadalah perniagaan, tiada perniagaan tiadalah keuntungan. 

Tidak ada untungnya kita merajakan diri sendiri.


Bagaimanapun terdapat juga kes yang amat  mendukacitakan apabila mana 'owner'nya mesra pelanggan tetapi pekerja pula naik junjung melayan pelanggan dengan muka kelat.

Jika mempunyai pekerja sebegini, tuan punya kedai hendaklah menanganinya dengan segera. Misalnya dengan memberi 'briefing' sekurang-kurangnya mengenai prinsip mesra pelanggan kepada semua 'staff'nya 10 minit sebelum perniagaan bermula. Setiap hari. Sebab manusia mudah lupa. Apalagi jika mempunyai pekerja yang tidak mengamalkan prinsip kekitaan yang meletakkan diri mereka sendiri lebih penting daripada pelanggan. Pekerja sebegini hendaklah sentiasa 'dibasuh' pemikirannya agar meletakkan kepentingan pelanggan melebihi segala-galanya demi meraih keuntungan kedai untuk keuntungan mereka bersama.






No comments:

Post a Comment