Tuesday 19 June 2012

MENYAMBUNG SILATULRAHIM MEMANJANG UMUR MELUASKAN REZEKI



Silaturahim bermaksud: 

~ Menyambungkan tali persaudaraan atau kasih sayang

~ Mengeratkan kembali rasa kecintaan 

~ Menjaga keutuhan persaudaraan yang telah terbina 
    terhadap saudara, kerabat, teman dan sebagainya

Membina dan mengeratkan silaturahim adalah satu tugas dan kewajipan yang dituntut dalam Islam .

Rasulullah s.a.w sangat membenci golongan yang suka memutuskan hubungan persaudaraan sesama manusia sebagaimana sabda baginda yang maksudnya :

” Tidak halal bagi seorang muslim menjauhi (memutuskan) hubungan dengan saudaranya melebihi tiga hari.” 

Mewujudkan silaturrahim bukan sekadar membawa maksud menyambung kembali ikatan persaudaraan yang telah retak atau memulihkan semula ketegangan dalam perhubungan. 
Ianya merangkumi mempertahan/membina kemesraan dan keakraban dengan sesiapa sahaja menerusi sifat saling membantu, bertolak ansur dan sebagainya.

Pertengkaran selalunya adalah punca permasalahan dan  keretakan persaudaraan. Seterusnya akan terjadi perbuatan saling menjauhkan diri. 

Maka adalah menjadi kewajipan bagi seorang muslim yang lain ataupun orang yang ketiga untuk mendamaikan saudaranya yang saling bertelagah.  Caranya terpulanglah kepada kebijaksanaan masing-masing atau mengikut kesesuaian tempat dan situasi ketika itu, iaitu samada mendatangi, menyapa atau memberi salam serta diikuti dengan ucapan meminta maaf.

Manakala bagi pihak yang sedang berada dalam suasana tegang (perselisihan faham) hendaklah membanyakkan sabar dan bersikap terbuka serta mengalah untuk meminta maaf atau memaafkan orang lain. 

Hindarilah daripada bersikap sombong dan angkuh serta menganggap diri sentiasa benar atau betul kerana inilah punca terjadinya keretakan hubungan yang berterusan.

Ingatlah sesungguhnya dosa sesama insan hanya boleh dimaafkan oleh manusia itu sendiri dan tidak dapat diampunkan oleh Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment